Quan l’Ajuntament d’Igualada va decidir ampliar les zones blaves del municipi, ja fa més d’un any, es va aixecar una forta polèmica. L’oposició d’una part important de la ciutadania es va fer evident no sols als mitjans de comunicació, sinó també amb la iniciativa legal de la recollida de 10.750 signatures contra aquesta ampliació, que l’Ajuntament va ignorar olímpicament adduint raonaments perfectament legals però absolutament desafortunats. Igualada té 38.918 habitants, segons dades de l’Idescat. Una petició formulada per un 27,62 % dels ciutadans d’Igualada mereix una resposta, encara que sigui per a desestimar-la. No ho va entendre així el govern de l’Entesa, i no es pot dir que la Llei no l’emparés (la llei i la raó són parents sovint mal avinguts).
Però en política el temps no sempre ho mata tot. Hi ha temes recurrents que no hi ha forma d’oblidar, i el de les zones blaves d’Igualada, especialment les del voltant de l’Hospital, apareix una i altra vegada, com una pedra a la sabata de l’alcalde. En el seu moment es va qüestionar l’oportunitat dels aparcaments en zona blava a l’Avda. Catalunya, Carrer Lecco i Avda. d’Andorra, perquè es consideraven innecessaris i comportaven una càrrega per als usuaris del servei de l’Hospital. Es va dir per part dels que s’hi oposaven que, tot plegat, tenia relació amb el flamant aparcament soterrani de l’hospital, que poca gent utilitzava, i amb la necessitat que l’empresa SIMA (Societat Igualadina Municipal d’Aparcaments S.L.) mantingués l’equilibri econòmic de la concessió.
I per part de l’Ajuntament es va donar l’únic motiu que, en bona lògica, correspon per a un servei d’aquestes característiques: les zones blaves tenen per finalitat facilitar la rotació de vehicles, especialment en les zones comercials, allà on faci falta, s’entén. És un raonament que comparteixo al 100%, és més, malgrat que com a la majoria de mortals no m’agrada pagar per aparcar, sóc un defensor acèrrim d’aquest sistema, que em sembla el més adequat per a possibilitar un ús raonable dels aparcaments en les zones més concorregudes. El que passa és que està per veure que faci falta als voltants de l’hospital. En qualsevol cas, transcorregut un temps més que prudencial des de la implantació de les zones blaves en aquella part de la ciutat, em sembla que puc, si més no, esmentar alguns fets que he observat i algunes deduccions que he tret.
1.- Allò que s’anomena la zona comercial de l’Avda. Catalunya és un tram de vorera de poc menys de 100 metres. Que es tracti d’un tram curt no vol dir que no sigui comercial, però a pocs comerços s’entén que pocs usuaris. Ho dic perquè cada vegada que hi he acudit he aparcat sense problemes a escassos 150 metres, sense necessitat de fer ús dels aparcaments de la zona blava i per tant sense pagar. Uns aparcaments que, tot s’ha de dir, són lluny d’omplir-se. Francament, no m’ha semblat mai que el comerç d’aquell indret necessiti que, ara per ara, s’hi reguli l’aparcament.
2.- Naturalment, en aquella zona s’hi pot aparcar també per anar a l’Hospital. Em sembla molt bé que es garanteixi la disposició d’aparcament per als usuaris dels serveis hospitalaris, i a més no estic en contra de que es faci pagar per a aparcar, ja sigui en el pàrquing soterrani o en superfície, com passa, pel que crec, a la majoria d’instal·lacions hospitalàries del país. És a dir, que el fet d’acudir a un servei per necessitat no implica que l’aparcament hagi de ser gratuït. No hi veig la relació. Quasi tot el que és necessari en aquesta vida s’ha de pagar, començant pel menjar, i el que no paguem uns ho pagaran els altres. Dit això, és una evidència que el pàrquing soterrat de l’hospital està fortament infrautilitzat. Sempre que he anat a l’hospital hi he aparcat, per comoditat, ja que és el que queda més a prop de les consultes. Doncs bé, jo i quatre despistats més devem ser els únics que l’utilitzem. Allà hi pots aparcar quan i on vulguis, i a més organitzar-hi un concurs de sardanes, perquè l’espai lliure dóna per unes quantes rotllanes.
Sense qüestionar que en aquest aparcament s’hagi de pagar, em sembla lògic que el conductor que no trobi aparcament a la zona comercial de 100 metres que hi ha allà mateix, hi aparqui, sigui o no usuari de l’hospital. Mentre es disposi de tant espai lliure en aquest aparcament, no té sentit la regulació de l’aparcament en zones blaves a l’exterior del mateix.
3.- Rebaixar el preu hora d’aparcament a la zona blava no treu el fet que el principal problema rau en la seva innecessarietat. I deixar-lo a un simbòlic cèntim d’euro, com proposa CIU, no té sentit. Per això, més val suprimir el servei.
4.- Pel que fa a la proposta del PP, de suprimir les zones blaves al Carrer Lecco i a l’Avda. Andorra i deixar les de l’Avda. Catalunya, no sembla altra cosa que un rentat de cara. Innecessàries ho són tant unes com altres.
D’acord amb el que he exposat, que no deixa de ser una reflexió personal susceptible de correcció, la zona blava a l’entorn de l’hospital no compleix amb l’objectiu de facilitar la rotació d’aparcaments d’una zona comercial ni de facilitar l’aparcament en una zona hospitalària, i si no compleix aquests objectius, que al meu entendre són els únics que justifiquen, aquí i en qualsevol lloc, la imposició d’aquestes mesures, és inevitable preguntar-se per la raó de la seva implantació.
I amb això tornem al principi. Si per a desmentir que el que calia era mantenir les condicions econòmiques de l’explotació de l’aparcament per part de l’empresa municipal SIMA, es va esgrimir la rotació de vehicles i la facilitat d’aparcament per als usuaris de l’hospital, i aquestes raons han quedat desvirtuades per l’ús real d’aquest servei, haurem de pensar que, efectivament, del que es tractava era de compensar a SIMA d’alguna manera. La qual cosa, a més, és dubtós que s’aconsegueixi mentre s’utilitzin tant poc l’aparcament soterrani i les zones blaves.
Raons per a cuidar dels comptes de SIMA no en falten perquè, al cap i a la fi, es tracta d’una societat municipal en la que els beneficis o pèrdues són de diner públic. Però no és aquesta la finalitat ideal d’una zona blava. Posar zones blaves per a fer quadrar els comptes d’una societat municipal tindrà força sentit des del punt de vista financer, però des del punt de vista de la prestació de serveis públics al ciutadà no té cap justificació. I si en la situació actual això ja no té solució, sinó és causant un greu perjudici als comptes de SIMA i indirectament als de les arques municipals, seria honest que les coses es diguessin clar i català i que, si algú es va equivocar, ho reconegués. És clar que, igual que la llei i la raó, la honestedat i la política, a vegades, tampoc van de la mà.
Però en política el temps no sempre ho mata tot. Hi ha temes recurrents que no hi ha forma d’oblidar, i el de les zones blaves d’Igualada, especialment les del voltant de l’Hospital, apareix una i altra vegada, com una pedra a la sabata de l’alcalde. En el seu moment es va qüestionar l’oportunitat dels aparcaments en zona blava a l’Avda. Catalunya, Carrer Lecco i Avda. d’Andorra, perquè es consideraven innecessaris i comportaven una càrrega per als usuaris del servei de l’Hospital. Es va dir per part dels que s’hi oposaven que, tot plegat, tenia relació amb el flamant aparcament soterrani de l’hospital, que poca gent utilitzava, i amb la necessitat que l’empresa SIMA (Societat Igualadina Municipal d’Aparcaments S.L.) mantingués l’equilibri econòmic de la concessió.
I per part de l’Ajuntament es va donar l’únic motiu que, en bona lògica, correspon per a un servei d’aquestes característiques: les zones blaves tenen per finalitat facilitar la rotació de vehicles, especialment en les zones comercials, allà on faci falta, s’entén. És un raonament que comparteixo al 100%, és més, malgrat que com a la majoria de mortals no m’agrada pagar per aparcar, sóc un defensor acèrrim d’aquest sistema, que em sembla el més adequat per a possibilitar un ús raonable dels aparcaments en les zones més concorregudes. El que passa és que està per veure que faci falta als voltants de l’hospital. En qualsevol cas, transcorregut un temps més que prudencial des de la implantació de les zones blaves en aquella part de la ciutat, em sembla que puc, si més no, esmentar alguns fets que he observat i algunes deduccions que he tret.
1.- Allò que s’anomena la zona comercial de l’Avda. Catalunya és un tram de vorera de poc menys de 100 metres. Que es tracti d’un tram curt no vol dir que no sigui comercial, però a pocs comerços s’entén que pocs usuaris. Ho dic perquè cada vegada que hi he acudit he aparcat sense problemes a escassos 150 metres, sense necessitat de fer ús dels aparcaments de la zona blava i per tant sense pagar. Uns aparcaments que, tot s’ha de dir, són lluny d’omplir-se. Francament, no m’ha semblat mai que el comerç d’aquell indret necessiti que, ara per ara, s’hi reguli l’aparcament.
2.- Naturalment, en aquella zona s’hi pot aparcar també per anar a l’Hospital. Em sembla molt bé que es garanteixi la disposició d’aparcament per als usuaris dels serveis hospitalaris, i a més no estic en contra de que es faci pagar per a aparcar, ja sigui en el pàrquing soterrani o en superfície, com passa, pel que crec, a la majoria d’instal·lacions hospitalàries del país. És a dir, que el fet d’acudir a un servei per necessitat no implica que l’aparcament hagi de ser gratuït. No hi veig la relació. Quasi tot el que és necessari en aquesta vida s’ha de pagar, començant pel menjar, i el que no paguem uns ho pagaran els altres. Dit això, és una evidència que el pàrquing soterrat de l’hospital està fortament infrautilitzat. Sempre que he anat a l’hospital hi he aparcat, per comoditat, ja que és el que queda més a prop de les consultes. Doncs bé, jo i quatre despistats més devem ser els únics que l’utilitzem. Allà hi pots aparcar quan i on vulguis, i a més organitzar-hi un concurs de sardanes, perquè l’espai lliure dóna per unes quantes rotllanes.
Sense qüestionar que en aquest aparcament s’hagi de pagar, em sembla lògic que el conductor que no trobi aparcament a la zona comercial de 100 metres que hi ha allà mateix, hi aparqui, sigui o no usuari de l’hospital. Mentre es disposi de tant espai lliure en aquest aparcament, no té sentit la regulació de l’aparcament en zones blaves a l’exterior del mateix.
3.- Rebaixar el preu hora d’aparcament a la zona blava no treu el fet que el principal problema rau en la seva innecessarietat. I deixar-lo a un simbòlic cèntim d’euro, com proposa CIU, no té sentit. Per això, més val suprimir el servei.
4.- Pel que fa a la proposta del PP, de suprimir les zones blaves al Carrer Lecco i a l’Avda. Andorra i deixar les de l’Avda. Catalunya, no sembla altra cosa que un rentat de cara. Innecessàries ho són tant unes com altres.
D’acord amb el que he exposat, que no deixa de ser una reflexió personal susceptible de correcció, la zona blava a l’entorn de l’hospital no compleix amb l’objectiu de facilitar la rotació d’aparcaments d’una zona comercial ni de facilitar l’aparcament en una zona hospitalària, i si no compleix aquests objectius, que al meu entendre són els únics que justifiquen, aquí i en qualsevol lloc, la imposició d’aquestes mesures, és inevitable preguntar-se per la raó de la seva implantació.
I amb això tornem al principi. Si per a desmentir que el que calia era mantenir les condicions econòmiques de l’explotació de l’aparcament per part de l’empresa municipal SIMA, es va esgrimir la rotació de vehicles i la facilitat d’aparcament per als usuaris de l’hospital, i aquestes raons han quedat desvirtuades per l’ús real d’aquest servei, haurem de pensar que, efectivament, del que es tractava era de compensar a SIMA d’alguna manera. La qual cosa, a més, és dubtós que s’aconsegueixi mentre s’utilitzin tant poc l’aparcament soterrani i les zones blaves.
Raons per a cuidar dels comptes de SIMA no en falten perquè, al cap i a la fi, es tracta d’una societat municipal en la que els beneficis o pèrdues són de diner públic. Però no és aquesta la finalitat ideal d’una zona blava. Posar zones blaves per a fer quadrar els comptes d’una societat municipal tindrà força sentit des del punt de vista financer, però des del punt de vista de la prestació de serveis públics al ciutadà no té cap justificació. I si en la situació actual això ja no té solució, sinó és causant un greu perjudici als comptes de SIMA i indirectament als de les arques municipals, seria honest que les coses es diguessin clar i català i que, si algú es va equivocar, ho reconegués. És clar que, igual que la llei i la raó, la honestedat i la política, a vegades, tampoc van de la mà.
Coincidim en tot, però faig un incís: les zones blaves no es poden eliminar, només traslladar. Això vol dir que, si s'acaba decidint que les del voltant de l'hospital són prescindibles, s'hauran de traslladar a una altra "zona comercial". Per això CiU proposa una reducció del 99% del preu.
Pol
26 de setembre del 2010, a les 10:06