1873 (III). L’entrada dels carlins a Igualada. Versió 3.0

Un amable lector d’aquest blog m’envia una referència a una obra de l’Antoni Carner més extensa i detallada sobre l’entrada dels carlins a Igualada, que jo desconeixia. Es tracta de “L'entrada dels carlins a Igualada el 17 i 18 de juliol de 1873”, publicada per Dalmau Ed. el 1969. De ben segur que es tracta d’una obra força interessant per a conèixer aquest episodi de la història de la vila.

Cercant a internet algun exemplar de la premsa de l’època, he accedit a la biblioteca virtual de premsa històrica del Ministeri de Cultura (http://prensahistorica.mcu.es/es), un lloc interessant en el que et pots descarregar en format PDF gran part de la premsa d’aquest país dels segles XIX i XX. Cercant una data propera als fets, trobo un exemplar de “La Lucha. Órgano del partido liberal de la provincia de Gerona”, que en la seva primera pàgina s’ocupa dels fets d’Igualada, amb una llarga crònica titulada “Desastre de Igualada”.

En transcric alguns fragments:

“Por desgracia, nuestros presentimientos se han realizado,. Igualada al fin cayó en poder de los carlistas tras una resistencia heroica; aquellos valientes han muerto en buena lid unos, asesinados cobardemente los más, sin que los partidarios de la religión como se apellidan esos obcecados, hayan perdonado en su venganza ni los pobrecitos niños de los liberales.”

“Carretas, carros, coches, tartanas, caballerías, familias a pie, medio arrastrando unos, llorando todas, huían de Igualada después de haber hecho 36 horas de una resistencia heroica para pasar luego 20 horas más de saqueo, de incendios y asesinatos. Los detalles que hemos oído de los labios de los mismos fugitivos horrorizan; las escenas de que ha sido teatro Igualada no han tenido precedente en la historia.”

D’acord amb les dades d’aquesta crònica, les forces assaltants disposaven de 1.500 homes, 200 cavalls i 4 peces d’artilleria. Sembla que el dia 18 els carlins reberen un reforç de 2.000 homes més. Per la seva banda, la vila era defensada pel batalló de Navarra, amb no més de 300 homes, i per 250 voluntaris republicans. No s’esmenta en aquesta crònica la inacció del Batalló de Navarra que l’Antoni Carner explica en la seva obra.

Al llarg del text s’esmenten alguns fets força tràgics, difícils de contrastar per tractar-se d’una narració fortament escorada cap a un dels bàndols.

“Unos tiraron las armas y se ocultaron como pudieron, otros se rindieron, replegándose algunos en la iglesia que estaba llena de gente indefensa. Para rendir a éstos trataron los carlistas de emplear el petróleo en las puertas y no dándoles resultado abrieron brecha con algunos disparos de cañón. Por la brecha arrojaron al interior de la iglesia gran cantidad de petróleo y azufre para producir la asfixia por medio del humo y del fuego, y por este medio consiguieron que les abriesen las puertas. Cesó la campana de tocar a rebato, bajaron los defensores del campanario y fueron desarmados, siendo algunos voluntarios acuchillados en la misma iglesia.”

“Dos niños de unos cuatro años que estaban acurrucados en un portal llorando porque su padre había empuñado el fusil y les había dejado solos, los estrellaron con furia contra un balcón de una casa del frente. En otras casas fueron asesinadas las mujeres de los voluntarios y en algunas fueron pasados a cuchillo los niños de teta en los pechos mismos de sus madres”.

“Ha habido familia que al arder la casa, por no ser presa de las llamas se ha arrojado desde un segundo piso a la calle y allí mismo han sido muertos a bayonetazos.”

La narració és plena d’altres fets horribles com aquests. Execucions sumàries, assassinats, saquejos, destrucció... Una visió ben diferent de la conquesta heroica que Roman Oyarzun explica a la seva “Historia del Carlismo”.

0 comentaris :: 1873 (III). L’entrada dels carlins a Igualada. Versió 3.0

Publica un comentari a l'entrada